Affaldsselskaber og kendt ekspert sætter spot på sommer-kravl i din skraldespand

Maddiker er et naturligt forekommende fænomen, men hvorfor kommer de, og kan man gøre noget for at minimere sandsynligheden for at møde dem? Det sætter en række østjyske affaldsselskaber i samarbejde med kendt naturvejleder nu fokus på i ny kampagne.

Når sommervarmen kommer, kan du nemt komme til at støde på de små hvide larver, når du åbner din affaldsbeholder.

Maddiker er nemlig helt naturligt forekommende i varme perioder, når spyfluer på den ene eller anden vis finder vej til affaldet.

Det sætter en række østjyske affaldsselskaber i samarbejde nu spot på i en ny fælles kampagne, der har til formål at afmystificere og fremme forståelsen for maddiker.

Til den opgave har man hyret tidligere museumsinspektør fra naturhistorisk museum og selvstændig biolog Morten D.D, kendt fra flere TV-programmer. Her skal han i en række korte film på sociale medier folde temaet ud og bidrage til en bedre forståelse af maddiker, og dermed også, hvordan man kan minimere forekomsten af dem.

”Vi håber først og fremmest, at vi kan vejlede til at minimere maddiker i skraldespandene. Og så er tanken også at give mere viden om, hvorfor de kommer, og hvad de små insekter er for en størrelse,” fortæller direktør Henrik Müller, renosyd.

Maddiker er en helt naturlig del af dyre- og insektlivet, men derfor kan det jo godt være træls at få en levende affaldsbeholder. Selvom man ikke med garanti kan undgå at få besøg af maddiker, kan man gøre meget for at minimere sandsynligheden, og det sætter vi nu fælles fokus på sammen med vores kollegaer i branchen,” fortæller Jonas Roland Pedersen, projektleder i Favrskov Forsyning.

Vi ønsker ikke at negligere kundernes oplevelse af at få maddiker i affaldsbeholderen, men vil i stedet give mere viden og forståelse, som også kan gøre det nemmere at undgå dem i affaldet i en tid, hvor det er højaktuelt” siger akademiingeniør Jens Larsen, Reno Djurs.

Sommervarme er lig med fluer, og før der kommer fluer, kommer der maddiker. Vi ønsker med kampagnen at gøre kunderne klogere på de små insekter og i den forbindelse give dem håndgribelige og lette metoder til at mindske sandsynligheden for et møde med fluelarverne næste gang, de åbner affaldsbeholderen,” fortæller Lars Banke, der er chef for genbrug i Kredsløb.

Det er især beholderen med koncentreret madaffald og beholderen med mad- og drikkekartoner, som fluerne er interesserede i, og her vil de kunne lægge æg med små fluelarver.

”Selvom maddiker ved første øjekast forbindes med noget ulækkert for mange, er det omvendt et helt naturligt fænomen, som vi oplever hvert år i forbindelse med, at sommervarmen kommer og temperaturen stiger. Her er sådan noget som koncentreret madaffald guf for spyfluen, der lokkes af lugten, og er der blot en lille åbning, kan man med stor sandsynlighed opleve, at spyfluer skaffer sig adgang til affaldet og lægger æg, der bliver til maddiker,” forklarer Morten D.D.

Er fluelarven imidlertid ikke velkommen som gæst i din affaldsbeholder, er der heldigvis også råd for det. Eller nærmere tre konkrete råd til at forebygge.

1. Bind en god knude på posen – sørg for, at poserne med madaffald slutter tæt, så der ikke løber væske ud i beholderen og brug gerne to poser, hvis du er i tvivl.
  2. Læg posen forsigtigt i affaldsbeholderen – undgå, at der går hul på posen ved at lægge den nænsomt i affaldsbeholderen.
  3. Stil affaldsbeholderen i skyggen – Sollys giver mere varme og bedre forhold til at skabe lugt, der kan lokke spyfluerne til sig. Er det muligt, er det en god idé at placere affaldsbeholderen et sted med skygge, hvor der er koldere.

Når ikke der er adgang til madaffaldet, og det ikke er sivet ud i affaldsbeholderen, er der ikke noget for fluerne at lægge æg i.

Har de små hvide ubudne gæster allerede budt sig selv velkommen i din affaldsbeholder, kan du med fordel fjerne affald fra beholderen, hælde lidt kogende vand i beholderen og herefter tømme den helt for vand og de nu afdøde larver. Lad beholderen tørre helt, inden du placerer affald i den igen.

Fakta om maddiker

• Maddiker udklækkes typisk efter 24 timer

• Maddiker bliver til fluer efter ca. 12 dage

• Maddiker er ikke farlige, (dog sundhedsskadelige, hvis man spiser dem).

• De er naturens skraldemænd, som rydder op - og bliver derefter til føde for andre dyr.

• Maddiker er ideel føde for fx høns eller som madding på fisketuren

Se Morten D.D forklare mere om maddikerne og hvordan du får bugt med dem her:

Videoerne er et samarbejde mellem de østjyske affaldsselskaber Favrskov Forsyning, Kredsløb, Renosyd og Reno Djurs også kaldet FARR.

For yderligere information og ønsker om interview
Pressekontakt: Anders (Kredsløb).
Biolog: Morten D.D. Hansen, tlf. 61 55 51 47