Under normale vejrforhold vil proceduren være, at man som kunde henvender sig til Kredsløb, når man opdager, at ens beholder ikke er tømt som forventet.
Derefter sørger Kredsløb for, at skraldebilen kommer forbi til en 'reklamationstømning', så man som kunde får det antal tømninger, man betaler for.
Alternativ løsning i en særlig situation
På grund af de vanskelige vejforhold med sne og is havde Kredsløb i januar 2024 ikke mulighed for at bestille reklamationstømning i form af en ekstra kørsel.
I stedet tilbød Kredsløb i denne periode, at man som kunde kunne sætte klare sække med affald ved siden af sine beholdere. Så tog skraldemanden dem med, næste gang beholderen blev tømt.
Denne løsning gjaldt for en 'reklamationstømning'.
Økonomien skal hvile i sig selv
Indsamling af affald er en kommunal opgave, som Kredsløb varetager for Aarhus Kommune.
Det er i forbindelse med denne opgave lovbestemt, at udgifter og indtægter skal svare til hinanden (det såkaldte hvile i sig selv-princip). Det vil derfor være en lovovertrædelse, hvis Kredsløb både tilbyder at hente ekstra affald i klare sække og giver penge tilbage for den manglende tømning.
Du kan læse mere om love og regler her:
Det er ikke bestemt i love eller regulativer, at man som kunde har krav på at få penge retur i tilfælde af en manglende tømning.