Nedgravede beholdere skal passe til det tømningsmateriel, Kredsløb benytter.
Disse producenter har beholdermodeller, som lever op til kravene:
- Be-low A/S
- Euro Group
- H.E.W. A/S
- HUMUS-Genplast
- joca a/s
- PWS Danmark A/S
- Rubæk & Co. A/S
- Zenzo Group Aps
Hvad vil du gerne
søge frem?
Sådan etablerer du affaldsløsninger, der skal tømmes af en kranbil. F.eks. nedgravede affaldsbeholdere eller kuber.
Kom godt i gang
I Aarhus Kommune kan ejeren af en ejendom vælge at opsamle affald på flere måder. En af mulighederne er beholdere, der skal tømmes af renovationskøretøjer med kran. Det kan være kuber og helt eller delvist nedgravede beholdere.
Disse retningslinjer beskriver hvilke krav, der skal overholdes, og hensyn der skal tages, for at etablere affaldsløsninger, der skal tømmes af renovationskøretøjer med kran i Aarhus Kommune.
Retningslinjerne er ment som hjælp til at planlægge og synliggøre faserne for etablering af affaldsløsninger.
Det gælder generelt, at etablering af affaldsløsninger samt sortering og håndtering af affald altid skal ske i henhold til gældende regulativer for affald i Aarhus Kommune.
Det er udelukkende ejer, der er ansvarlig for undersøgelse af ledningsforhold på det sted, hvor beholderne etableres mv. Kredsløb er kun bemyndiget til udtalelse om affaldshåndtering og tømning.
Ejer er således selv pligtig til at søge godkendelser ved andre myndigheder, f.eks. vej-, brand- eller bygningsmyndighed.
Opsamlingsmateriel
Helt nedgravede beholdere
Helt nedgravede beholdere består af et synligt indkast(tårn), placeret på en dæk-plade, som skjuler en fastmonteret beholder til opsamling af affald. Det sammenhængende system nedsænkes i en nedgravet betonkasse, der beskytter beholderen og danner base for den samlede konstruktion.
Delvist nedgravede beholdere
Delvist nedgravede beholdere består af en synlig (ofte rund) indkastbase og en plast- eller betonkasse under terræn. Under indkastbasens låg er der monteret en indvendig sæk til opsamling af affald. Opsamlingssækken er således placeret både over og under terræn, hvoraf betegnelsen delvist nedgravet beholder kommer.
Kuber
Kuber er metal- eller plastbeholdere, der stilles til rådighed af Kredsløb.
De minder om helt nedgravede beholdere, men hele opbevaringskapaciteten er over terræn.
Kuber skal placeres hensigtsmæssigt på terræn, og underlaget skal være fast og plant.
Privat eller offentlig etablering
Kredsløb tømmer med kran i hele Aarhus Kommune. Privat etablering af beholdere til krantømning kan afhænge af, hvor i Aarhus Kommune bebyggelsen ligger.
Privat etablering af affaldsløsninger
Offentlig etablering af affaldsløsninger
Kort over private og offentlige affaldsløsninger med krantømning
Sådan gør du - Egne løsninger
Følg disse trin, hvis du ønsker selv at købe og etablere nye nedgravede affaldsbeholdere:
Ønske – behov
Ejer ønsker at ændre eksisterende affaldsløsning eller har ved nyt byggeri behov for at etablere en affaldsløsning.
Gennemgå retningslinjer
Ejer skal gennemgå nærværende retningslinjer nøje, med henblik på udarbejdelse af et projektforslag, inden henvendelse til Kredsløb.
Projektforslag
Ejer skal udarbejde et projektforslag på baggrund af retningslinjernes krav og hensyn.
Et projektforslag skal indeholde:
Helhedsplan
Ved områder med større sammenhængende bebyggelser, der har mulighed for at dele storparceller til flere ejere, skal projektforslaget omfatte en helhedsplan, der redegør for affaldshåndteringen for den samlede bebyggelse.
De enkelte storparceller skal overholde helhedsplanen inden for egen entreprisegrænse, som del af den overordnede fællesløsning i bebyggelsen. Ved tilmelding skal der oprettes en aftale om fælles affaldshåndtering for alle parter i området, en såkaldt puljeordning.
Øvrige tilladelser
Der kan være behov for, at ejer indhenter tilladelser fra andre myndigheder.
Eksempelvis vejmyndigheden i forhold til tømning fra offentlig vej, bygningsmyndigheden i forhold til tilgængelighed eller nedlæggelse af affaldsskakte og lignende i henhold til gældende bygningsreglement.
Kredsløb kan kræve dokumentation for, at relevante tilladelser er indhentet.
Udtalelse fra Kredsløb
På baggrund af projektforslaget kan Kredsløb give en udtalelse om, hvorvidt den fremtidige håndtering af husholdningsaffald er mulig.
Udtalelsen vil indeholde generelle forbehold og evt. specifikke forbehold for selve projektet, som ejer er forpligtet til at overholde.
Projektforslaget skal sendes til: projektgenbrug@kredslob.dk
Etablering
Ejer etablerer hele eller dele af den fremtidige affaldshåndtering.
Ibrugtagning
Senest 14 dage inden den forventede ibrugtagning skal Kredsløb adviseres om projektets færdiggørelse.
Affaldshåndteringen skal være etableret i tilstrækkelig grad, hvilket bl.a. betyder, at beholderne er færdigmonteret og anlægsarbejdet fuldendt, så vej- og tilgængelighedsforhold kan vurderes.
Kredsløb besigtiger
Med henblik på ibrugtagning besigtiger Kredsløb anlægget.
Tilmelding
Ved ibrugtagning sørger Kredsløb for intern orientering, med henblik på oprettelse og tilmelding, driftsplanlægning, eventuel opstilling af kuber og eventuel hjemtagning af eksisterende materiel.
Informationer
For tilmelding har Kredsløb bl.a. behov for følgende:
Information til beboere
Det påhviler ejer at orientere brugerne om bebyggelsens affaldshåndtering.
Tømning ved Kredsløb
Kredsløb sørger for jævnlig tømning af beholderne, i henhold til fastlagte kapacitet og tømningsfrekvens.
Drift og vedligehold
Det påhviler ejer jævnligt at sørge for systemets funktionsduelighed, herunder tilgængelighed, service og vedligehold.
Sådan gør du - nedgravede fra Kredsløb
Følg disse trin, hvis du ønsker, at Kredsløb etablerer nye nedgravede affaldsbeholdere:
Ønske – behov
Ejer ønsker at ændre eksisterende affaldsløsning eller har ved nyt byggeri behov for at etablere en affaldsløsning.
Gennemgå retningslinjer
Ejer skal gennemgå nærværende retningslinjer nøje, med henblik på udarbejdelse af et projektforslag, inden henvendelse til Kredsløb.
Projektforslag
Ejer skal udarbejde et projektforslag på baggrund af retningslinjernes krav og hensyn.
Et projektforslag skal indeholde:
Helhedsplan
Ved områder med større sammenhængende bebyggelser, der har mulighed for at dele storparceller til flere ejere, skal projektforslaget omfatte en helhedsplan, der redegør for affaldshåndteringen for den samlede bebyggelse.
De enkelte storparceller skal overholde helhedsplanen inden for egen entreprisegrænse, som del af den overordnede fællesløsning i bebyggelsen. Ved tilmelding skal der oprettes en aftale om fælles affaldshåndtering for alle parter i området, en såkaldt puljeordning.
Øvrige tilladelser
Der kan være behov for, at ejer indhenter tilladelser fra andre myndigheder.
Eksempelvis vejmyndigheden i forhold til tømning fra offentlig vej, bygningsmyndigheden i forhold til tilgængelighed eller nedlæggelse af affaldsskakte og lignende i henhold til gældende bygningsreglement.
Kredsløb kan kræve dokumentation for, at relevante tilladelser er indhentet.
Udtalelse fra Kredsløb
På baggrund af projektforslaget kan Kredsløb give en udtalelse om, hvorvidt den fremtidige håndtering af husholdningsaffald er mulig.
Udtalelsen vil indeholde generelle forbehold og evt. specifikke forbehold for selve projektet, som ejer er forpligtet til at overholde.
Projektforslaget skal sendes til: projektgenbrug@kredslob.dk
Indgåelse af aftale
Efter positiv udtalelse af projektforslaget er det muligt at indgå aftale med Kredsløb om etablering af helt nedgravede beholdere, ved at skrive til følgende mailadresse: anlaeggenbrug@kredslob.dk
Aftalen rummer en række vilkår som bl.a. omfatter
Husk
Ejer er ansvarlig for, at tilladelser fra andre myndigheder og informationer om ledningsoplysninger er indhentet, før Kredsløb kan iværksætte aftale om arbejdet.
Etablering
Kredsløb står for etableringen af løsningen på det aftalte areal.
Når de nedgravede beholdere er færdigetableret, igangsættes tømning af beholderne.
Kredsløb står for intern orientering med henblik på oprettelse og tilmelding, driftsplanlægning, eventuel opstilling af kuber og eventuel hjemtagning af eksisterende materiel.
Information til beboere
Det påhviler ejer at orientere brugerne om bebyggelsens affaldshåndtering.
Tømning ved Kredsløb
Kredsløb sørger for jævnlig tømning af beholderne, i henhold til fastlagte kapacitet og tømningsfrekvens.
Drift og vedligehold
Det påhviler ejer at sørge for adgang til materiel, samt vedligehold af belægning, som bl.a. oprydning og snerydning.
Kredsløb sørger for systemets funktionsduelighed, ved service og vedligehold.
Sortering og affaldstyper
I Aarhus Kommune skal husholdningsaffald sorteres i forskellige typer, og fra efteråret 2023 er det obligatorisk at have beholdere til disse typer af affald:
Ejere, der ønsker at etablere materiel til krantømninger, skal være opmærksomme på, at der kan ske ændringer i Aarhus Kommunes regler for sortering af affald, som senere kan få betydning for bebyggelsens samlede affaldsløsning.
Affaldssystemer skal dimensioneres til, at tømmefrekvensen højst er 1 gang pr. uge for rest- og madaffald og 1 gang hver 14. dag for genanvendeligt affald.
Antal beholdere
Beregningsgrundlag
Til at beregne hvor mange beholdere, der bliver behov for, anvendes tallene i nedenstående skema (1.000 liter svarer til 1,0 m³).
Tallene viser hvor meget restaffald og genanvendeligt affald, der gennemsnitligt genereres i en husstand eller i et værelse, i Aarhus Kommune.
Kredsløb imødekommer ikke fremtidige kapacitetsproblemer ved ændring af tømmefrekvensen.
Bebyggelsens udformning kan medføre behov for yderligere beholdere, f.eks. grundet krav til maksimale gangafstande mellem hoveddør og beholdere.
Placering af beholdere
Placering af beholdere er vigtig for en fremtidig brugertilfredshed og hensigtsmæssig drift.
Ved placering af beholdere, i forhold til beboerhensyn, er der flere punkter, der skal overholdes:
Ved planlægning af beholdernes placering anbefales det, at der tages udgangspunkt i beboernes fremtidige adfærd.
Tilgængelighedskrav i forhold til Bygningsreglementet skal afklares med bygnings-myndigheden.
Herudover skal krav og vejledninger fra vejmyndigheder og handicapråd imødekommes.
Kredsløb forholder sig primært til beholdernes funktion og placering i forhold til tømning.
Ved udarbejdelse af et projektforslag for affaldshåndteringen skal der laves et oversigtskort.
Oversigtskortet skal som minimum indeholde punkterne som angivet i signaturforklaringen til nedenstående eksempel.
Ved placering af beholdere, i forhold til renovatørhensyn, er der flere punkter, der skal overholdes:
For at sikre renovationskøretøjets tilgang til beholderne skal følgende punkter overholdes:
Grundet kranens manøvreareal skal renovationskøretøjet holde med siden til beholderen ved tømning.
Derfor er det ikke muligt at placere beholdere
Mellem renovationskøretøj og beholdere, må der ikke etableres genstande med en højde, der overstiger 1,2 meter.
Kan renovationskøretøjet ikke færdes efter princippet ”front ind – front ud”, skal der være en vendemulighed.
Vendemulighed, herunder hammerhoveder, skal som minimum udformes i henhold til Vejregler for lastbiler op til 12 meter.
Afstanden fra kørearealerne til faste genstande bør kontrolleres med det dimensionsgivende køretøjs største overhæng og bør i øvrigt mindst være 1,5 meter, markeret med rød skravering på illustration.
Standpladsen er området, hvor beholderne er placeret. For at sikre brugertilfredshed og hensigtsmæssig drift skal standpladsen overholde følgende punkter:
Beholder
Når ejer køber en nedgravet beholder, skal det sikres, at denne er kompatibel med tømningsmateriel benyttet af Kredsløb. Det kan forventes, at der for ibrugtagning udføres prøvetømning af etablerede beholdere.
Beholdere, der ikke er kompatible med tømningsmateriel, vil blive afvist og kan ikke tages i brug, hvilket medfører behov for opstilling af alternativt materiel for ejers regning.
For nærmere afklaring af beholdermodellens kompatibilitet med tømningsmateriel anvendt af Kredsløb, kontakt logistik@kredslob.dk.
Udseende
Kredsløb forholder sig ikke til udseendet af private nedgravede beholdere.
Ejer kan således frit vælge leverandør under forudsætning af, at beholdermodellen er kompatibel med tømningsmateriel benyttet af Kredsløb samt overholder følgende punkter:
Beholder størrelse
Nedgravede beholdere fås i flere forskellige størrelser.
Af hensyn til vægten ved tømning og kranens manøvreareal må størrelsen på de helt nedgravede beholdere følge dette skema:
Hvis der ønskes en anden opdeling af todelte nedgravede beholdere, skal der rettes kontakt til logistik@kredslob.dk
Tekniske krav
Nedgravede beholdere skal være typegodkendte, CE-mærket og overholde reglerne i DS/EN 13071-1, -2 og -3.
Nedgravede beholdere med et kammer må både være med 1- og 2-krogssystem, dog skal helt nedgravede beholdere til glas/metal benytte 2-krogssystem.
Kredsløb anbefaler at benytte 2-krogssystem til alle affaldstyper.
Nedgravede beholdere med dobbeltkammer skal være med 2-krogssystem som er med 2 parallelle kroge med en indbyrdes afstand (midt/midt) på 125 mm, ved maks. godstykkelse på 25 mm.
Belægningen omkring beholderne skal etableres, så der ikke trænger regn eller andet overfladevand ind i beholder eller betonkasse.
På helt nedgravede beholdere skal indkasttårnet og dækplade slutte helt tæt. Helt nedgravede beholdere skal være forsynet med sikkerhedssystem, som ved tømning mindsker risikoen for faldulykker.
Ibrugtagning
Kredsløb skal have besked senest 2 uger inden ibrugtagning for tilmelding af tømning, driftsplanlægning og evt. hjemtagelse af eksisterende materiel mv.
Dette gøres ved at rette henvendelse til kundeservicegenbrug@kredslob.dk.
Kredsløb skal bruge følgende oplysninger før ibrugtagning og vil evt. besigtige området:
Ejerforhold
Ejendomsforhold
Drift og vedligeholdelse
Det er ejers forpligtelse, at nedgravede beholdere etableret af ejer, er i en kvalitet der kan holde til slid ved mange tømninger. Udtjente beholdere skal erstattes med nyt materiel.
Ejer har ansvaret for, at beholderne er i sikkerhedsmæssig forsvarlig stand samt for ren- og vedligeholdelse, så anlægget
Såfremt Kredsløb vurderer, at anlægget ikke er tilstrækkeligt vedligeholdt eller i sikkerhedsmæssig forsvarlig stand, kan tømning udelades og andet materiel opstilles for ejers regning, indtil udbedring er sket.
Opstår der skader på de nedgravede beholdere, som ejeren mener, er opstået i forbindelse med tømning, skal Kredsløb straks orienteres.
Ejer er forpligtet til at servicere de nedgravede beholdere efter leverandørens forskrifter. Kredsløb kan forlange dokumentation for service og funktionsduelighed.
Driftsomkostninger
Ejer skal betale de til enhver tid fastsatte gebyrer for husholdningsaffald.
Ejer opkræves ekstragebyr, hvis tømningen ikke kan gennemføres som planlagt, som følge af eksempelvis
Private nedgravede beholdere i offentlig vejareal
Ejer kan have et ønske om at placere private nedgravede beholdere i offentligt vejareal, grundet særlige forhold på egen matrikel, som eksempelvis vanskelige terrænforhold eller andre udfordringer.
Ved etablering af private nedgravede beholdere i offentligt vejanlæg, skal Vejmyndigheden godkende opstillingsstedets placering, udformning og materialevalg.
En ansøgning om tilladelse til anlæg i offentligt vejareal skal sendes til Vejmyndigheden.
Kredsløb skal have projektet til udtalelse i forhold til overholdelse af Regulativ for husholdningsaffald, Aarhus Kommune.
Vilkår
Etablering og drift af private nedgravede beholdere i offentligt vejareal skal overholde nærværende retningslinjer, suppleret med følgende vilkår:
Nedgravede beholdere skal passe til det tømningsmateriel, Kredsløb benytter.
Disse producenter har beholdermodeller, som lever op til kravene:
Alle leverandører af nedgravede affaldssystemer har mulighed for at komme med på listen.
Det er blot et krav, at leverandørens beholdermodel er blevet afprøvet og testet af Kredsløb og har vist sig at være kompatibel med vores udstyr, samt renovatørens arbejdsgang.
Vær opmærksom på, at Kredsløb ikke har taget stilling til beholdernes kvalitet i forhold til brug igennem længere tid.
Kredsløb forudsætter, at beholdermodellen skal kunne tåle mange års almindelig brug og slid.
Er en beholder i en stand, hvor Kredsløb skønner, at den er driftsmæssig uforsvarlig at bruge, bliver tømningen af den enkelte beholder straks stoppet.
Ejeren vil få besked om at bringe beholderen i en forsvarlig stand, inden beholderen igen kan blive tømt.
Bliver en beholder ikke bragt i forsvarlig stand inden for en rimelig periode, vil Kredsløb stille en alternativ beholder til rådighed for ejerens regning.
Ejeren er forpligtet til at vedligeholde anlægget, og hvis det bliver forlangt, skal ejeren kunne dokumentere, at beholderne bliver serviceret hvert år.
Anlægsprojekter til genbrug og affald
tlf. 77 88 11 22, tast 2
Anlægsprojekter til genbrug og affald
Vi er skiftet til MitID. Derfor har vi brug for, at du bekræfter, hvem du er, første gang du logger ind.
Følg vejledningen.
Vil du se, hvornår din beholder bliver tømt? Se tømmekalenderen her
Trin 1
Du skal bruge en engangskode fra Kredsløb. Bestil her eller ring til os.
Trin 2
Log ind med dit MitID og engangskoden fra Kredsløb.
Det er kun første gang, du skal bruge en engangskode. Derefter logger du ind med MitID.
Med MitID er du tryg og sikker.
Bare log på, så får vi automatisk de oplysninger, som vi skal bruge.
Trin 1
Du skal bruge en engangskode fra Kredsløb. Bestil her eller ring til os.
Trin 2
Log ind med dit MitID og engangskoden fra Kredsløb.
Det er kun første gang, du skal bruge en engangskode. Derefter logger du ind med MitID.