Gå til indhold

Hvad vil du gerne
søge frem?

Få fælles beholdere med en puljeordning

Hvem kan få fælles beholdere med puljeordning?

Hvis I bor i rækkehus, klyngehus eller etagebolig med flere ejere og ønsker fælles affaldsbeholdere til jeres husholdningsaffald, kan I i mange tilfælde lave en puljeordning. Også selvom alle beboere ikke vil være med.

Det kræver, at I laver en aftale med Kredsløb. Se her hvordan I gør - trin for trin.

Ikke for fritliggende villaer
Bor du i en fritliggende villa, skal du have din egen affaldsløsning. Det er ikke muligt at få en puljeordning.

1. Gør jeres forarbejde

Inden I kontakter Kredsløb, er det vigtigt, at I afklarer:

  • Hvilke beboere ønsker at deltage i aftalen? Ikke alle behøver deltage, men jo flere, jo bedre: Både i forhold til pris og for miljøets skyld.
  • Hvilken type affaldsbeholdere ønsker I? I kan læse mere om valg af beholdere under punkt 2.
  • Hvor skal affaldsbeholderne placeres? De skal stå på et fællesareal, som skraldebilen kan komme til. Alle affaldstyper skal stå samlet – også restaffald.

2. Beregn jeres behov og vælg beholdere

Når I har fundet ud af, hvor mange husstande der vil være med i den fælles affaldsløsning, kan I beregne, hvor meget plads I har behov for i beholderne (kapacitet).

Derefter kan I vælge de affaldsbeholdere, I gerne vil have. 

Husk også at læse de krav og retningslinjer, der er til placering af beholderne. Der er forskel på, om I vælger beholdere på hjul eller nedgravede beholdere. 

Du finder al info samlet på siden om Anlægsprojekter.

(Ved puljeordninger med færre end 10 boliger, skal tømningsfrekvensen følge individuelle løsninger)

3. Lav en aftale med Kredsløb

For at få en fælles affaldsløsning skal I downloade aftalen og alle sammen underskrive den. 

Vælg en kontaktperson

I aftalen skal I også angive en kontaktperson, som Kredsløb kan kontakte vedr. drift af aftalen. Det vil være denne person, der står for tilmelding og framelding af puljemedlemmer ved til- og fraflytning. Det er også kontaktpersonen, der skal henvende sig ved ekstra tømninger og andre bestillinger som f.eks. vask og reparation.

Tilsagn og økonomisk fordeling

Alle tinglyste hovedejere og medejere, der ønsker at indgå i puljen, skal underskrive aftalen. I skal også afklare den økonomiske fordeling. I kan finde meget mere information om dette i aftalen, som I kan downloade herunder.

Den udfyldte aftale sendes til kundeservicegenbrug@kredslob.dk.    

4. Opstart af puljeordningen

Når vi har modtaget en udfyldt aftale fra jer, går vi i gang med at oprette puljeordningen. Når vi er klar med ordningen, modtager jeres kontaktperson en mail om, at ordningen er klar.

Hjemtagning af gamle affaldsbeholdere

Hvis I skal af med gamle affaldsbeholdere, koster det 400 kr. pr. beholder.

Sådan skal affaldet sorteres

Flere typer affald kan afleveres sammen, så i jeres fælles affaldsløsning skal der være plads til, at I skal sortere affaldet i 5 beholdere samt farligt affald:

  • Hård plast, blød plast, mad- og drikkekartoner
  • Glas og metal
  • Pap, papir og tekstilaffald
  • Madaffald
  • Restaffald
  • Farligt affald

Har du spørgsmål?

Du er velkommen til at kontakte os, så vi kan hjælpe jer med at finde den bedste løsning.

Vi sidder klar til at hjælpe alle hverdage kl. 9-14

Tlf. 77 88 10 10,  tast 2

Ring til os

Du kan sende os en mail, så svarer vi dig hurtigst muligt.

Skriv til os på kundeservicegenbrug@kredslob.dk

 

Skriv til os