Se oversigt over dine muligheder for at anke afgørelser fra Kredsløb, alt efter hvad du klager over. De enkelte ankeinstansers hjemmesider har udførlige ankevejledninger.
Energiankenævnet
Her behandles konkrete civilretlige forbrugerklager, f.eks. klager over målt forbrug, restanceinddrivelse, forsyningsafbrydelse, flytteafregning, ejerskifte, udtrædelsesgodtgørelse m.v. Klagen skal typisk dreje sig om et økonomisk krav mod energiselskabet, f.eks. et krav om at få tilbagebetalt et beløb, fordi det faktiske forbrug ikke svarer til det målte forbrug.
Klagegebyr
Vær opmærksom på, at Energiankenævnet opkræver et klagegebyr. Gebyret tilbagebetales, hvis du får medhold i klagen.
Send din klage, så snart den opstår
Der er ingen klagefrist, men du bør ikke vente for længe med at sende din klage.
Indgiv din klage online på www.forbrug.dk
Forsyningstilsynet
Forsyningstilsynet varetager tilsyns- og klagefunktionen på energiområdet efter energiforsyningslovene, hvilket vil sige kontrol med priser og generelle leveringsbestemmelser.
Se mere på www.forsyningstilsynet.dk
Hvis en kunde ikke er tilfreds med Forsyningstilsynets afgørelse, kan kunden inden for fire uger anke afgørelsen ved at sende en skriftlig klage til:
Nævnenes Hus
Energiklagenævnet behandler klager over myndighedsafgørelser i enkeltsager. Energiklagenævnets afgørelser er endelige, administrative afgørelser.
Energiklagenævnet
Her behandles klager over myndighedsafgørelser i enkeltsager, dvs. typisk klager over Energitilsynets afgørelser samt kommunalbestyrelsernes beslutning om at pålægge tilslutningspligt.
Læs mere på www.ekn.dk hjemmeside
EU-kommissionens online klageportal
Er du kunde med bopæl i andet EU-land end Danmark, kan det være særlig relevant at bruge EU-kommissionens online klageportal ved indgivelse af en klage.
Oplys e-mail-adresse og adresse fra øverst på siden.