5.1 Overordnet myndighed
Leveringsforholdet mellem kunden og Fjernvarme A/S er underkastet de til enhver tid gældende love, bekendtgørelser, anvisninger mv., herunder afgørelser truffet af Forsyningstilsynet, som i medfør af Varmeforsyningslovens bestemmelser har kompetence til at gribe ind over for priser og betingelser, som Forsyningstilsynet finder urimelige.
5.2 Klage- og ankevejledning
Hvis en kunde ønsker at klage over Fjernvarme A/S’ håndtering af sager vedrørende f.eks. varmemåleren, restanceinddrivelse, flytteafregning, ejerskifte mv., fremsendes klagen skriftligt til:
Klagen bør indeholde:
- Dit navn og gerne kundenummer.
- Adressen og gerne det installationsnummer, som klagen drejer sig om.
- Dine kontaktoplysninger.
- Beskrivelse af, hvad du ønsker at klage over.
- Evt. fotos eller anden dokumentation.
Fjernvarme A/S vil behandle din klage og sende en skriftlig afgørelse.
Er du uenig i afgørelsen, kan sagen ankes ved nedenstående instanser. Læs mere på www.kredslob.dk/klage.
Ankenævnet på Energiområdet
Carl Jacobsens Vej 35, 2500 Valby, tlf. 41 71 50 00, energianke.dk, post@energianke.dk
Ankenævnet på Energiområdet varetager de konkrete civilretslige forbrugerklager, som eksempelvis klager over målt forbrug, restanceinddrivelse, forsyningsafbrydelse, flytteafregning, ejerskifte, udtrædelsesgodtgørelse mv.
Klagen skal typisk angå et økonomisk krav mod energiselskabet, f.eks. et krav om at få tilbagebetalt
et beløb, fordi det faktiske forbrug ikke svarer til det målte forbrug.
Ankenævnets afgørelser er endelige og kan kun påklages til domstolene.
Hvis en kunde ønsker at klage over Fjernvarme A/S’ fortolkning af Varmeforsyningsloven o.l., fremsendes klagen til:
Forsyningstilsynet
Torvegade 10, 3300 Frederiksværk, , tlf. 41 71 54 00, www.forsyningstilsynet.dk.
Forsyningstilsynet varetager tilsyns- og klagefunktionen på energiområdet efter energiforsyningslovene, hvilket vil sige kontrol med priser og generelle leveringsbestemmelser.
Hvis en kunde ikke er tilfreds med Forsyningstilsynets afgørelse, kan kunden inden for fire uger anke afgørelsen ved at sende en skriftlig klage til:
Nævnenes Hus
Toldboden 2, 8800 Viborg, tlf. 72 40 56 00, www.ekn.dk, ekn@naevneneshus.dk.
Energiklagenævnet behandler klager over myndighedsafgørelser i enkeltsager. Energiklagenævnets afgørelser er endelige, administrative afgørelser.
EU's klageportal
EU-Kommissionens online klageportal kan også anvendes ved indgivelse af en klage. Det er særlig relevant, hvis du er forbruger med bopæl i et andet EU-land. Klage indgives på www.ec.europa.eu/odr.
Ved indgivelse af klage skal du angive Fjernvarme A/S’ e-mailadresse kontakt@kredslob.dk.
Dataansvarlighed og privatlivspolitik
Fjernvarme A/S indsamler og behandler oplysninger om dig i forbindelse med vores forpligtelser til levering af fjernvarme.
Fjernvarme A/S er dataansvarlig, og vi sikrer, at dine personoplysninger behandles i overensstemmelse med lovgivningen.
Læs mere om vores dataansvar og privatlivspolitik på www.kredslob.dk/privatlivspolitik eller kontakt os, hvis du vil vide mere.
Datatilsynet
Du har ret til at indgive en klage til Datatilsynet, hvis du er utilfreds med den måde, vi behandler dine personoplysninger på.
Du finder Datatilsynets kontaktoplysninger på www.datatilsynet.dk. Datatilsynet kan også kontaktes på tlf. 33 19 32 00 eller på dt@datatilsynet.dk