Sådan kommer du af med julens affald i 2022

Julen står for døren med al sin pomp og pragt. Og det betyder mere affald. Faktisk adskillige ton.

Derfor har Kredsløb samlet sine bedste råd, så du nemt kan komme korrekt af med affaldet og nyde julen i fulde drag.

Skraldemand trækker affaldsbeholder hen ad fortov, der er ryddet for sne.

Julemad, julekalendere, batterier og gamle juletræer.

Vi producerer noget mere affald i december måned end i en gennemsnitlig måned. Faktisk viser seneste opgørelse fra Kredsløb, at de hentede ca. 300 ton ekstra affald hos deres kunder i december sidste år sammenlignet med en gennemsnitlig måned i 2021.

Derudover var de mange julegaver med til at give 135 ton ekstra pap og papir, mens der blev hentet hele 3500 juletræer (i alt 17,5 ton).

Selvom der er mere affald at holde styr på, er det ifølge udviklingsingeniør og materialeekspert Tom Ellegaard let at komme korrekt af med sit affald, og du bidrager samtidig til, at vi alle får mere ud af resurserne.

”Julen er ofte lig med hygge, samvær, god mad og mere forbrug. Og det kommer der selvfølgelig en del affald ud af, som skal sorteres. Men hvis man blot følger nogle simple råd, kan man være med til at sikre, at vi kan genanvende mere af det værdifulde materiale, der findes i vores affald og selvfølgelig holde det i brug, der med fordel kan bruges lidt længere tid,” forklarer Tom Ellegaard.

Fra samlingspunkt i stuen til bæredygtig kompost

Når juletræet har udtjent sin værnepligt, kan du med fordel aflevere det på genbrugsstationen.
Bor du i Aarhus midtbyen, kan du også aflevere træet ved et af de 12 opsamlingssteder, hvorfra Kredsløb henter træerne.

Uanset om juletræet bliver afleveret ved et opsamlingssted eller på genbrugsstationen, omdanner Kredsløb det til bæredygtig kompost, der så kan være med til at give haver nyt liv.

Rigeligt smør

For de fleste betyder julen god mad i rigelige mængder, og der er nok også brugt en klat smør eller to ekstra.

Når du skal af med de fedtede rester, som f.eks. fedtet fra juleanden, er det en god idé at anvende en ekstra pose, så fedtet ikke løber ud i affaldsbeholderen.

Generelt er det vigtigt at bruge en pose til affaldet og lad det gerne køle af, så du ikke risikerer, at det fryser fast i bunden af beholderen.

Når der ikke er mere bag lågerne

Når børnene har mæsket sig i chokolade fra julekalenderen, og den er tom, så skal julekalenderen skilles ad og sorteres dels som pap/papir, dels som plast. Og sørg gerne for, at der er spist op.

Batteriet fra juleslipset

Er du lidt af en spøgefugl og har iført dig årets juleslips med indbygget ”jinglebells”-toner eller et hårbånd med rensdyrgevir og julemusik, skal du tage batteriet ud, når det ikke længere fungerer.

Batteriet placeres i en klar pose sammen med de øvrige brugte batterier og lægges på låget af affaldsbeholderen eller afleveres på genbrugsstationen som almindelige batterier.

Når du har skudt det nye år ind

Du ved allerede, at du ikke skal gå tilbage til en fuser. Men vidste du også, at fusere og ubrugt fyrværkeri ikke skal i restaffald, men skal håndteres som farligt affald?

Har du brugt fyrværkeri, som for længst er kølet af, kan du smide det i restaffald eller aflevere det som småt brændbart på genbrugsstationerne.

Tænk over vanerne og spar på resurserne

Selvom der skal være plads til hygge og forbrug i julen, mener Tom Ellegaard, at man nemt kan spare miljøet for unødvendig brug af resurser og måske også spare lidt på budgettet.

”Der skal ikke meget til, før man har gjort noget godt. I stedet for at bruge mange penge på ny julepynt, kan du overveje at lave en aktivitet med børnene og lave julepynt f.eks. med grene fra haven, pap fra toiletruller osv. Og så er det også en god idé at overveje, om nyt altid er bedst, eller om f.eks. børnene vil blive lige så glade for genbrugt legetøj, ligesom du måske har mulighed for at gøre unikke genbrugsfund til gaver, som du ikke kan få i butikkerne,” slutter han.

(modtager ikke sms’er)